6 nippi iseenda ja teiste veenmiseks

6 nippi iseenda ja teiste veenmiseks

Veenmiskunst ja silmale nähtamatu mõjustamine on meie igapäevaelu lahutamatu osa. Järgnevaid näiteid lugedes tekib palju äratundmishetki ning „a-ha“ momente. Need on nipid, mida oleme oma silmaga näinud, kõrvaga kuulnud või omal nahal tundnud. Ja need pärinevad R. Cialdini tuntuimast raamatust “Mõjustamise psühholoogia”. Need on 6 üldkehtivat veenmisprintsiipi.

1. Vastastikkus

Miks pakutakse restoranides koos arvega tihtipeale konjakit või assortiikompvekki?

Ikka selleks, et osutada meile imepisike heategu! Ja heateole soovime me omal inimlikul moel ikka vastata samaga ja nii jätamegi rohkem jootraha kui teeks seda muidu (uuringutega kinnitatud). Siia kategooriasse käib ka tunnustamine ja komplimendi tegemine –  on väga suur tõenäosus, et meile vastatakse samamoodi!

Sarnased artiklid: 5 nippi tähelepanu võitmiseks ja oskuslikuks mõjutamiseks

2. Sümpaatia

Meil on ürgne vajadus kuuluda ja teistele meeldida. Enamus edukaid inimesi teab seda hästi ja kasutab seda heas mõttes enda kasuks ära. Nad on õppinud teisi märkama ja neile kiitust avaldama, mistõttu tuntake nende vastu imetlust ja sümpaatiat. Ja me ei räägi siin ebasiirast meelitamisest vaid väikestest märkamistest, nagu „oo, oled juuksuris käinud“ või „oled täna väga rõõmus“, millega vaid peegeldame seda, mida näeme.. Sellisel märkamisel on kaks poolt: rõõmustame vastaspoolt ning saame ise motivatsioonilaksu  andmisrõõmust. See on mõjutamine parimal viisil:  võidavad mõlemad pooled.

3. Autoriteet

Miks ostetakse iPhone telefone rohkem kui teisi sama häid telefone?

Teate ju vastust… sellepärast, et see on iPhone! Väidetavalt võib sama hea telefoni (samasuguste tehniliste näitajatega ja samasugustest osadest kokkupanduna) osta ka poole odavamalt. Ettevõtte bränd või kuulsa/ tuntud inimese pilt on see, mis meis automaatselt usaldust ja sümpaatiat (vt ka eelmine punkt) tekitab. Ja muidugi ongi see usaldus üldjuhul õigustatud (iPhone ongi väga hea telefon), kuid selle brändi tuntus ei tee seda ju paremaks „eelpool mainitud tavalisest telefonist“. Või teeb? 🙂

4. Sotsiaalne heakskiit

„Enamik siin hotellis viibinud külastajaid kasutab oma rätikut 2-3 päeva“.

Olete sellist lauset näinud? See kutsub meid teiste eeskujul olema keskkonnasõbralik ja säästlik. Kuigi, keegi peale hotellitöötajate ei saa meie käitumisest teada, on uuringud näidanud, et sellised sildid tekitavad inimestes tahte olla paremad (teised on ju ka!) ja kasutama rätikuid mitu päeva.

Võtame ühe näite veel. Facebookis olevad pildid, videod või artiklid, mis hakkavad kiirelt koguma paljusid „like“ pöidlaid, tekitavad meis kiirelt tunde, et see on vist küll mingi väärt kraam! Kuna ka teised on seda juba meeldivaks pidanud, siis on meil ka „hea ja turvaline“ sellele oma hääl anda. Kogu see mainitud mõttekäik võtab meil aega tõenäoliselt vaid mõne sekundi.. ja käitumegi nii, nagu paljud teised enne meid.

5. Defitsiit

Üks tavalisemaid trikke meie mõjustamiseks on „viimane päev registreeruda“ või „veel 3 toodet saadaval“, mida kasutavad tõenäoliselt kõik e-poed ja turundusele ning reklaamile keskendunud ettevõtted. Need töötavad lihtsalt väga mõjusalt. Kui midagi on vähe, siis tekib tunne, et see võib olla midagi, mida kõk soovivad ja kui kõik seda soovivad, siis järelikult peab see hea ja vajalik asi olema. Just nii töötab meie mõistus.. PS! Inimesed on alati tundlikumad võimaliku kaotuse (ära jää ilma võimalusest..) kui võidu osas.

Sarnased artiklid: Kuidas eesmärgile kindlaks jääda ehk iseenda eelveenmine

6. Pühendumine/ järjekindus

Miks suur osa Eesti inimestest eelistab Colgate hambapastat?

Oleme selle reklaami aastast aastasse televiisoris ja lendlehtedel näinud. Paratamatult on see brändi nimi meie peakolu sisse salvestunud. Ja kui supermarketisse jõudes vaatab vastu terve rodu erinevaid hambapasta nimesid, millest me kunagi kuulnud pole, siis on hea ja tuttav toode, mille järgi haarata, justnimelt seesama Colgate. Liiga palju valikuid tekitab meis segadust – oleks riiulil näiteks vaid 3 valikut, oleks tõenäosus et valiksime mõne muu sordi suurem.

Pidev pildil olemine ning eesmärgipärane ja ettevõtte väärtushoiakutega kooskõlas tegutsemine on parim mõjustaja, sest see toimib läbi aastate, kuid ometigi üks päev korraga. Justnimelt sellepärast näeme ikka veel Coca-Cola reklaame, kuigi iga väikelapski teab, mis asi see on.

Lõpp

Eriti hea on neid 6 veenmisnippi omavahel kombineerida ja seda väga sageli ka tehakse. Lõpetuseks aga 2 küsimust:

PS1! Mis liiki mõjustamisnippi kasutasin artikli  tutvustamiseks FB-i pildi üleval?

PS2! Kas märkasite artiklis ka Sarnased artiklid.. rida? Ka need on ühed meid mõjutavad väikesed tegurid – on tõenäoline, et kui te seda artiklit loete, tunnete te ka huvi muude samateemaliste artiklite vastu.