Kuidas eesmärgile kindlaks jääda ehk iseenda eelveenmine

Kuidas eesmärgile kindlaks jääda ehk iseenda eelveenmine

Eesmärgile jõudmine ei ole käkitegu. Peamine põhjus miks me ebaõnnestume, on kesiselt läbi mõeldud plaan ehk meie fookus on juba algusest peale olnud ebarealistlik. Ilmselt pole me isegi uskunud, et see tehtav on.

Sellepärast tulebki iseennast eelveenda. See tähendab rasket mõtlemistööd eesmärgi seadmise algfaasis. Lühidalt öeldes, on tegu riskide maandamisega, mis suurendab aga oluliselt meie sihile jõudmise protsenti. Seitse korda mõõda ja üks kord lõika.

1. Märka soodsaid olukordi ja situatsioone

Robert Cialdini kirjutab, et oma eesmärk tuleb plaanida ajale, kus selle ellu viimise tõenäosus on kõige suurem. Heaks näiteks on siin ära kasutada kas hommikust või lõunast aega – siis kui energiat veel küllaga on ning vältida selle jätmist päeva lõpetuseks, hetke, kus tahtejõud ja energiavarud juba niigi lõpukorral.

Soodsaid situatsioone saab aga ise luua: olulise vestluse jaoks õige aja ja koha leidmine ning võtmeküsimuste ettevalmistus nõuavad vaid eelnevat planeerimist, kuid võivad suuresti määrata kohtumise kulgu.

2. Arvesta ootamatustega

Mõtle läbi kõikvõimalikud tõkked ja takistused, mis sinu ja su eesmärgi vahele kindlasti tulevad. Inimestena ootame ja usume fookust seades ideaaltingimustesse, mida reaalses elus aga ei eksisteeri. Alati tuleb ette plaanivälist ja seepärast tuleb juba ette nendeks valmis olla.

– Millised takistusi, oma eesmärgile mõeldes, näed juba praegu ja kuidas kavatsed need ületada?
– Kui tuleb ette olukord x, y või z, mida siis ette võtad, et oma eesmärk täidetud saaks?

Teame oma nõrkusi ja tunnetame võimalikke ohukohti päris täpselt. Väsimus, teised inimesed ja ka meie sisemised kõhklused ning hirmud on vaid mõned neist. Suure takistuse läbi mõtlemata jätmine võib aga kogu plaani vussi ajada.

3. Valmistu suurimaks ohuks

Milleks on võõras keskkond. Väljasõit maale, reis, külla minek või muud plaanid, mis meie tavarutiini totaalselt segi löövad ja mida meil kõigil elus ette tuleb. Arvame, et suudame oma rütmi säilitada ka mujal olles, kuid eksime. Võõrsil olek on tihti samm tundmatusse, kus soodsaid tingimusi luua on ülimalt keeruline ja ootamatustega arvestada ei saa, sest me ei tea neid. See teebki kogu protsessi ekstra tülikaks ja hõlpsaim on asi hoopis tegemata jätta.

Lahendus peitub jällegi ette planeerimises: vaata olukorrale kainelt otsa juba enne võõrasse keskkonda sattumist ja tee plaanidesse realistlik korrektuur. Täida oma kohustus juba varem või otsusta jätta see üks kord vahele. Pikas perspektiivis ei muuda paar päeva mitte midagi. Küll aga ole tähelepanelik, et see kord jääks ainukeseks. “Ah, jätan tänase ka vahele!” on üsna kulunud ja tavapärane väljend meie allakäigutrepi alguses, mis kipub mõtteisse just siis, kui hea rütm on segi paiskunud ning mugavam valik on soovitud tegevust vältida.

Eesmärgi seadmise juures on tähtsad minidetailid, mida kipume tavaliselt alahindama. Ometigi on just need määrava tähtsusega, sest aitavad meil plaani igat nüanssi korralikult läbi mõelda. Ja mida täpsemalt me teame oma tegevusi, seda suurem on tõenäosus, et me need ka ellu viime.

PS! Selle artikli kirjutasin inspireerituna Robert Cialdini raamatust “Eelveenmine”.

Jäta kommentaar

Nimi
E-post
Koduleht
Kommentaar