Ma sain see aasta neljakümneseks. Vanus, mis ei too veel
kaasa Vikerraadio soovisaate laulu valgetest roosidest, kuid võib anda põhjuse
juttudele keskeast ja kriisist. Kui keskeltläbi pool elatud elu on seljataga, on
igati loogiline, et mõtleme eesoleva peale teistmoodi kui nooremana. Harvardi professor
Richard Waldinger: kui sa investeeriksid praegu oma tuleviku parimasse minasse,
siis kuidas sa kasutaksid oma aega ja energiat?
Kaheksakümne aastaselt võiks inimene olla suurepärases
vaimses, füüsilises ja mentaalses vormis. See loob võimaluse seni
realiseerimata unistused ja plaanid järgnevate aastakümnete peale laiali
jaotada. Kui teame, et võime näiteks lainelaual surfamist õppida (pensionieas)
kuuekümne viieselt, võidame sellega juurde elu mõtet – meil on mida oodata ja
mis annab elamiseks indu ja tahet.
Selle nimel ei saa aga lihtsalt heale õnnele või vanaisa
geenidele loota, tuleb ise ikka ka kõvasti panustada. Kuidas siis elada pikk ja
täisväärtuslik elu? Võtsin appi kahe teadlase uuringud ning ühe kirjaniku
raamatu, kooskõlastasin need iseenda elufilosoofiaga ja panin need kõik siia
kokku.
1. Head suhted
Harvardi ülikooli uuring, millega alustati 1938 aastal, jälgis ülikooli lõpetanuid kogu nende elu ja tegi järelduse, et inimesed, kes elasid kauem ja õnnelikult, olid ümbritsetud väärt inimestest. Uuringus osalejad, kes kiitsid 50selt usalduslikke ja kvaliteetseid suhteid, olid parima tervisega 80selt. Teadlased üllatusid, et head suhted olid pika elu juures olulisemad kui meie IQ, geenid, raha, kuulsus või sotsiaalne staatus.
Võiks arvata, et see polnud sugugi ootamatu – Abraham Maslowi püramiidis (mille ta töötas välja 1943 a.) on kuuluvusvajadus kohe pärast füsioloogilisi (kodu, toit, vesi, uni) ja turvalisust. Inimene on ja jääb sotsiaalseks olendiks, kes vajab teiste hulka kuulumist, teiste aktsepteerimist ning tunnustust. Suhted on need, mis hoiavad meid vaimselt heas vormis ja sunnivad pingutama. Ja kas unistuste täitumisel oleks nii suurt väärtust – kui ei saaks seda kogeda teistega?
2. Kõndimine
Trinity ülikooli professor ja neuroteadlane Shane O’Mara on just tulnud välja uuringuga kõndimisest. Jalutamise ajal töötavad aju eri piirkonnad: plaanime kohe algavat koosolekut, põikame kõrvale ratturist, unistame reisist välismaale, jälgime tee ületamisel mööda sõitvaid autosid – neidsamu „hüplevaid“ käike kasutab aju ka loova töö tegemisel. Eriti soovitab ta loovat tööd pärast kõndi.
Ta soovitab kõndida vähemalt neljal kuni viiel päeval nädalas 30. minutit, keskmise kiirusega 5 km tunnis. Tema sõnul kaalub see üles ka näiteks kahel päeval tunnise trenni jõusaalis: pikemalt aktiivne olek võidab intensiivsuse.
Malcolm Gladwell räägib oma raamatus „What the dog saw“ hilistest arenejatest (latebloomers) ehk inimestest, kes vajavad pikka aega, et oma oskus tõeliselt meisterlikuks lihvida. Kirjanik väidab, et on ühte tüüpi isikud (näiteks Pablo Picasso), kel on juba varajasest nooruspõlvest peale oma nägemus ning käekiri ning teist tüüpi (Paul Cézanne), kes alustavad ilma kindla plaanita, õpivad eksperimenteerides ja tegemise käigus ning jõuavad oma parimate töödeni hilisemas elueas. Näiteks Cézanne maalis oma parimad tööd siis, kui oli juba üle kuuekümne aasta vana.
Määrav nüanss, millest tõenäoliselt sõltub latebloomeri edu või ebaedu, on seotud
tema toetajaskonnaga (jõuame tagasi heade suhete juurde). Kuna arengutee on
pikk, vajab ta enda kõrvale inimesi, kes mõistavad tema püüdlusi ning on
kannatlikult nende kõrval läbi aastate.
ÕnnelikLõpp
Oleme kõik näinud suurepärases vormis vanemaid inimesi ja teame,
et need ei ela ainuüksi Hollywoodis vaid ka meie ümber. Olles kogenumad ja
targemad kui eales varem, kasutades ära tehnika- ning meditsiinivaldkonna jätkuvat
arengut ning võimalust ümber, juurde ja elukestvalt õppida, teame, et meil ei
ole … kiiret.
Järgnevate aastakümnete läbimõeldud tegutsemine koos unistuste
ja neid toetavate harjumustega, muudab elu pikaks ja sisukaks.
Malcolm Gladwell. What the dog saw and other adventures.
Latebloomers;
PS! 2019 a. on ilmunud ka raamat: Late Bloomers. The power o
patience in a worldobsessed with early achievement. Rich Karlgaard
Sildid:
Kes on Reijo Väljak
Reijo Väljak on ettevõtja, coach ja õpetaja. Ta on loonud oma isikubrändi, teeb koostööd Noored Kooli programmiga ja õpetab enesejuhtimise kursust Pelgulinna Gümnaasiumis.
Vaata kõiki postitusi kasutajalt Reijo Väljak